Страницы

11-А



11.05.2023р.

Тема:   Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.  

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути   відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему:

Переглянути відеоурок 1 "Біологічна безпека"

Переглянути відеоурок 2 "Біологічна безпека"

04.05.2023р.

Тема:   Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути   відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути відеоурок "Застосування досягнень молекулярної генетики у біотехнології"

Переглянути відеоурок "Клонування організмів. Нанотехнології в біології.  Трансгенні організми"

01.05.2023р.

Тема:   Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування результатів біологічних досліджень у біотехнології.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути   відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути відеоурок 1 "Сучасна біотехнологія та її основні напрями"

Переглянути відеоурок 2 "Сучасна біотехнологія та її основні напрями"

27.04.2023р.

Тема:  Біоетичні проблеми сучасної медицини

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію та  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок 1 "Біоетичні проблеми сучасної медицини"

Переглянути відеоурок 2 "Біоетичні проблеми сучасної медицини"

20.04.2023р.

Тема:    Генна інженерія людини:досягнення та ризики. Досягнення генеративної медицини та онкології.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію та  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок "Генна інженерія людини"

17.04.2023р.

Тема:   Досягнення трансплантології, репродуктивної медицини та донорства

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію , яка допоможе краще засвоїти  тему: 

Переглянути презентацію


13.04.2023р.

Тема:  Застосування результатів біологічних досліджень у медицині.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію та  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути презентацію

Переглянути відео "Успіхи української медицини"

10.04.2023р.

Тема:  Вчення М.І.Вавилова про центри походження культурних рослин. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію та  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок "Значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавілова"

Переглянути відеоурок "Центри різноманітності та походження культурних рослин. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості"

06.04.2023р.

Тема:  Сучасні методи селекції. Явище гетерозису та його генетичні основи.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію та  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок "Селекція. Методи селекції рослин, тварин, мікроорганізмів"

03.04.2023р.

Тема: Застосування результатів біологічних досліджень у селекції. завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних вчених-селекціонерів.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію та  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему:

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок "Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок українських учених-селекціонерів"

Переглянути відео "Екскурсія до Всесвітнього сховища насіння"

23.03.2023р.

Тема: Екологічна політика в Україні. Природоохоронне законодавство в Україні.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему можуть:

--      Передивитися відеопояснення та презентацію.  

        Виконати інтерактивну вправу   learningapps.org/view2237614 

        Відеопояснення youtu.be/0THOMTa-ex8 

 Презентація: docs.google.com/presentation/d/1h9MxcyA-5EX7k84B2HEDINdcKQmUxSfl/edit?usp=sharing&ouid=107101264223797930205&rtpof=true&sd=true 


20.03.2023р.

Тема:  Практична робота №3 Оцінка екологічного стану свого регіону

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу.

2.Практична робота виконується за зразком інструктивної картки:Перейти до завдання


16.03.2023р.

Тема:  Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

1. Урок проводиться в асинхронному режимі 

2. Опрацюйте параграфи 46 та 47 за підручником Л.І.Остапченко. Випишіть в робочих зошитах визначення основних понять та термінів.

3. Перегляньте, вибірково опрацюйте підібрані мною відеоматеріали та презентацію, які допоможуть Вам поглибити рівень знань з теми, що вивчається:

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на біорізноманіття"

Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на біорізноманіття.

 Методи збереження біорізноманіття"

Відео "Зникли назавжди: топ-7 тварин, які вимерли в 21 столітті" Дивитися


13.03.2023р.

Тема:  Антропічний вплив на грунти. Основні джерела антропічного забруднення грунтів, їхні наслідки.  Охорона грунтів.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему:

Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на ґрунти"

Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на ґрунти та його наслідки"


09.03.2023р.Тема:  Антропічний вплив на гідросферу.  Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів. Охорона водойм.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему:

Переглянути відеурок "Антропічний вплив на гідросферу. Охорона водойм"

Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на гідросферу та його наслідки"

06.03.2023р.

Тема:  Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему: 

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забрудення повітря та його охорона"
Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на атмосферу та його наслідки"

02.03.2023р.

Тема:     Види забруднення, їхні наслідки для природних та штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля, критерії забруднення довкілля.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему:

Переглянути відеоурок "Види забруднень, їхні наслідки"

27.02.2023р.

Тема:     Cучасні екологічні проблеми у світі та в Україні

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентацію та  відеоматеріали, які допоможуть краще засвоїти  тему:

Переглянути презентацію"Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні"

Переглянути відеоурок "Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні"

23.02.2023р.

Тема:  Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Вчення В.І.Вернадського про біосферу  і ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

 1. Урок проводиться в асинхронному режимі 

2. Опрацюйте параграф 38 за підручником Л.І.Остапченко. Випишіть в робочих зошитах визначення основних понять та термінів.

3. Перегляньте, вибірково опрацюйте підібрані мною відеоматеріали та презентації, які допоможуть Вам поглибити рівень знань з теми, що вивчається:

  

Переглянути презентацію "Вчення В.І.Вернадського"

16.02.2023р.

Тема:    Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентації, відеоматеріали, відеоуроки, які допоможуть краще засвоїти  тему:


Переглянути презентацію

13.02.2023р.

Тема:   Екологічні сукцесії. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

1.Уроки  проводяться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентації, відеоматеріали, відеоуроки, які допоможуть краще засвоїти тему:

Переглянути презентацію

Переглянути відеоурок "Сукцесії. Причини сукцесій, їхні типи. Закономірності сукцесій"


06.02.2023р. та  09.02.2023р.

Тема:   Властивості та характеристики екосистеми.

1.Уроки  проводяться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентації, відеоматеріали, відеоуроки, які допоможуть краще засвоїти тему:



02.02.2023р.

Тема:   Екосистеми, їх структурна організація. Типи зв'язків між популяціями різних видів у екосистемах.

1.Уроки  проводяться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентації, відеоматеріали, відеоуроки, які допоможуть краще засвоїти тему:

Переглянути презентацію

Переглянути відеурок  "Поняття про екологічну систему

"Переглянути відеоурок "Типи зв'язків між популяціями різних видів у екосистемах"


23.01.2023р., 26.01.2023р.

Тема:   Популяція, її структура. Класифікація популяцій. Характеристики популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.

1.Уроки  проводяться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу. 

2.Учні, які бажають поглибити матеріал теми, а також ті, хто  з поважних причин були відсутні на уроці можуть переглянути презентації, відеоматеріали, відеоуроки, які допоможуть краще засвоїти тему:




16.01.2023р. 

Тема:  Екологічні чинники та їхня класифікація  

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті фізики. 

2.Учні, що перебувають на дистанційній формі навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці опрацьовують відеоматеріали до теми уроку , параграф 27-28 (стор.96-100, за підручником Остапченко),  виписують визначення ключових термінів і понять опрацьованої теми.

           Переглянути відео до теми уроку

12.01.2023р. 

Тема: Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв'язки екології з іншими науками. Екологічні закони.   

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті хімії. 

2.Учні, що перебувають на дистанційній формі навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці опрацьовують презентацію  та відеоматеріали , параграф 25-26 (стор.91-96, за підручником Остапченко), або за підручником Соболя параграф 33-34. Письмово у робочих зошитах виконати опорний конспект у вигляді таблиці: “Предмет, об'єкт, мета і методи науки про довкілля” (4 слайд презентації).

             Переглянути презентацію

              Переглянути відео до теми уроку

15.12.2022р. 

Тема:  Практична робота №2 "Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

1.Урок  проводиться в приміщенні  ліцею відповідно до розкладу в кабінеті хімії. 

2.Для виконання роботи Вам необхідна інструктивна карта із завданнями, вона розміщена тут:👉Перейти до інструктивної карти.

3. Для виконання завдань інструктивної карти, та пошуку інформації  Вам необхідно

перейти на базу пошукового ресурсу 👉Перейти 

4.Заповнену інструктивну карту Вам необхідно здати до наступного уроку, або переслати на елекронну адресу:sichvitalij1234@gmail.com


12.12.2022р. 

Тема:    Профілактика інвазійних захворювань людини та захворювань, що передаються статевим шляхом

1.Урок  проводиться в  асинхронному режимі.

2. Вам необхідно опрацювати презентацію  , з параграфа 24 матеріал сторінок 89-90 (за підручником Остапченко), або параграфи 31-32 ( за підручником Соболя) , виписати визначення ключових термінів і понять опрацьованої теми та заповнити таблицю (останній слайд презентації).

08.12.2022р. 

Тема:    Профілактика неінфекційних та інфекційних захворювань людини

1.Урок  проводиться в  асинхронному режимі.

2. Вам необхідно опрацювати презентацію  , з параграфа 24 матеріал сторінок 87-88 (за підручником Остапченко), або параграфи 29-30 ( за підручником Соболя) , виписати визначення ключових термінів і понять опрацьованої теми та заповнити таблицю (останній слайд презентації).


05.12.2022р. 

Тема:   Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті фізики. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці опрацьовують презентацію , параграф 21-22 (стор.77-82, за підручником Остапченко), або завдання за підручником Соболя (останній слайд презентації), виписують визначення ключових термінів і понять опрацьованої теми.

01.12.2022р. 

Тема:  Навчальний проєкт №1 "Особиста програма зміцнення здоров'я"

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті хімії. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці    виконують проєкт самостійно, виконану роботу надсилають на електронну адресу sichvitalij1234@gmail.com

            Навчальний проєкт 1. «Особиста програма зміцнення здоров’я»

Мета: визначити підходи до розроблення рекомендацій щодо профілактики захворювань та розробити особисту програму зміцнення здоров’я

1. На основі вивченого матеріалу складіть перелік факторів, які впливають на стан вашого здоров’я та оцініть:
• якість середовища існування, питної води, повітря;
• наскільки ваш раціон відповідає принципам раціонального харчування;
• чи достатній рівень вашої щоденної фізичної активності;
• чи достатньо ви відпочиваєте, наскільки повноцінним є щоденний сон;

• чи гарний імунітет має ваш організм, як його можна зміцнити;
• проаналізуйте, чи ви маєте шкідливі звички, як їх позбутися.

2. Оцініть простір, що оточує вас, з точки зору можливості та комфортності організації активного способу життя. Що можна змінити на краще? Чи є можливість зробити це самостійно або з допомогою батьків, друзів?

3. Складіть перелік дій, за допомогою яких можна зміцнити власне здоров’я. 

4. Ознайомте із підготовленим проєктом та його результатами своїх однокласників, батьків.

5. Зробіть висновок про свої успіхи у реалізації проєкту.

УВАГА!

1. Проєкт виконується усіма учнями класу на оцінку. 

2. Кожен особисто для себе складає СВОЮ програму  зміцнення  здоров'я (враховуючи особливості свого способу життя, режиму харчування, наявність певних звичок, які негативно впливають на ваш організм і  яких би ви хотіли позбутися тощо..., можна користуватися вищенаведеним орієнтовним планом)

3. Проєкт може бути виконаний  у вигляді роздрукованого плану ваших дій, у вигляді презентації, плакату, відеоролику, скрайбінгу, тощо.

Бажаю успіху на шляху до самовдосконалення!

28.11.2022р. 

Тема:  Вплив   навколишнього середовища  на здоров'я  людини

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті фізики. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці   опрацьовують презентацію, параграф 23 (стор.83-85), складають короткий конспект опрацьованої теми.

24.11.2022р. 

Тема:  Вплив  стресових факторів  на організм  людини

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті хімії. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці   опрацьовують презентацію, параграф 23 (стор.85-87), складають короткий конспект опрацьованої теми.

17.11.2022р. 

Тема:  Негативний вплив наркотиків на здоров'я  людини

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті хімії. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці виконують завдання тесту (буде поширений у вайбер-групі класу перед початком уроку), надсилають його на електронну адресу sichvitalij1234@gmail.com, опрацьовують   презентацію, параграф 20 (стор.72-74), складають короткий конспект опрацьованої теми.

         Переглянути відео до теми уроку:

          Як ЛСД (або "кислота") впливає на  мозок  дивитися

          Як фентаніл впливає на мозок   дивитися

          Як марихуана впливає на  мозок   дивитися

14.11.2022р. 

Тема:  Негативний вплив куріння на здоров'я  людини

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті фізики. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці виконують завдання тесту (буде поширений у вайбер-групі класу перед початком уроку), надсилають його на електронну адресу sichvitalij1234@gmail.com, опрацьовують презентацію , параграф 20 (стор.76), складають короткий конспект опрацьованої теми.

3. Бажано переглянути відео до теми уроку: Куріння чи вейпінг дивитися


10.11.2022р. 

Тема:  Негативний вплив алкоголю на здоров'я  людини

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті хімії. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці виконують завдання тесту (буде поширений у вайбер-групі класу перед початком уроку), надсилають його на електронну адресу sichvitalij1234@gmail.com, опрацьовують  презентацію, параграф 20 (стор.75), складають короткий конспект опрацьованої теми.


07.11.2022р. 

Тема: Статева культура й безпека життя людини

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті фізики. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці опрацьовують презентацію параграф 19 (стор.70-73), складають короткий конспект опрацьованої теми.

27.10.2022р. 

Тема: Науки, що вивчають здоров'я людини. Принципи та складові здорового способу життя.

1.Урок  проводиться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу в кабінеті хімії. 

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроці опрацьовують презентацію , параграф 18 (стор 67-70), складають короткий конспект опрацьованої теми.


20.10.2022р. 

Тема уроку: Практична робота №1 "Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування".

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням

  програми Google-met. Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

         За неможливості приєднання до уроку, в робочих зошитах, виконуєте практичну роботу за інструктивною карткою поширеною у вайбер групі нашого класу. Виконану роботу здаєте на перевірку в понеділок 24.10.2022 р.

13.10.2022р.

Тема : Адаптивні ритми біологічних систем різного рівня організації. Повторення та систематизація матеріалу вивченої теми.  

1. Урок проводиться в асинхронному режимі 

2. Опрацюйте параграф 17 за  підручником Л.І.Остапченко. Випишіть в робочих зошитах визначення основних понять та термінів  опрацьованого матеріалу.

3. Перегляньте матеріали конспекту уроків розділу що вивчався, відеоматеріали та презентації які вміщені на даному блозі, повторіть теоретичний матеріал, підготуйтесь до виконання самостійної роботи на наступному уроці.

03.10.2022р. , 06.10.2022р., 10.10.2022р.

Тема: Основні середовища існування та адаптації до них організмів: ґрунтове та наземно-повітряне середовище. Способи терморегуляції організмів.

1.З  01.10.2022 р для учнів 11 класу відновлено очне навчання.Уроки  проводяться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу: 03.10. в кабінеті фізики, 06.10 в кабінеті хімії, 10.10. в кабінеті фізики.

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання, або з поважних причин були відсутні на уроках опрацьовують:

  1. презентації

https://naurok.com.ua/prezentaciya-seredovischa-isnuvannya-organizmiv-91487.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-sposobi-termoregulyaci-organizmiv-124685.html

  1. відео  https://www.youtube.com/watch?v=Y5RWZmtKQQA

https://www.youtube.com/watch?v=WQs1dbNf_sA

https://www.youtube.com/watch?v=_0qs08puFnc

  1. посилання на підручник §10-12 стр. 34-45(авт.В.І.Соболь),або §15-16 стр. 52-61 (авт.Л.І.Остапченко)

https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html

  1. Створити конспект теми

Записати конспект за темою, сфотографувати та надіслати на електронну пошту sichvitalij1234@gmail.com ,або на Viber 0675828624, вказати клас ,прізвище та ім’я.

29.09.2022р.

Тема:Адаптації організмів до паразитичного способу життя.

1. Урок проводиться в асинхронному режимі 

2. Опрацюйте пропонований нижче опорний конспект заняття:   

2.                                                                     Виконайте вправу  «Вірю – не вірю»

1.    Паразитизм одна із форм симбіозу. (+, чи -)

2. Взаємовідносини паразитів та хазяїв є надзвичайно складними та різноманітними за формою. (+, чи -)

3.    У сучасній природі невелика кількість форм паразитизму. (+, чи-)

4.    За ступенем адаптації до паразитичного способу життя паразити бувають тимчасові і стаціонарні. (+, чи-)

5.    За просторовими відносинами бувають екто і ендопаразити. (+, чи -)

6. Малярійний плазмодій, токсоплазма,трипаносома це одноклітинні ектопаразити. (+, чи-)

7.    За взаєминами у часі паразити бувають факультативні та облігатні. (+, чи-)

8.    Паразитоїди - організми, що викликають загибель хазяїна. (+. чи -)

9.    Надпаразитизм проявляється у вигляді клептопаразитизму і гніздового паразитизму. (+, чи-)

10.Гніздовий паразитизм - специфічний спосіб захисту потомства. (+. чи -)

11.Гіперпаразитизм характеризується паразитуванням одного паразита в іншому. (+, чи)

У світі цікавого. Слово «паразит» походить від грецького «parasites» - дармоїд, нахлібник. У Стародавній Греції, за часів Перикла (V ст. до н. е.), існував закон, згідно з яким відомі державні діячі в похилому віці перебували на утриманні держави. Для таких людей будували спеціальні пансіони, які називалися параситаріями, а самих мешканців називали параситами. А яке значення цього поняття в сучасному розумінні?                                                

1.    Адаптації паразитів

«Ніде у тваринному світі не проявляються з такою силою пристосувальні реакції організмів, як у паразитів», - так писав один з відомих паразитологів В. О. Догель (1882-1955).

Адаптації паразитичних бактерій:

v здатність утворювати токсини для пригнічення життєдіяльності хазяїна;

v швидке розмноження;

v наявність плазмід з генами стійкості до антибіотиків;

v утворення цист для існування за несприятливих умов;

v здатність деяких видів маніпулювати собі на користь.

Адаптації паразитичних грибів:

v утворюють величезну кількість спор;

v різні способи поширення спор;

v можуть виділяти отруйні речовини і вбивати клітини;

v утворюються гаусторії;

v за несприятливих умов і задля поширення гриби утворюють склероції (сплетення ниток міцелію).

Адаптації у рослин - паразитів:

v видозмінені корені –гаусторії;

Адаптації у тварин – паразитів:

            морфологічні                                     фізіологічні                              репродуктивні

1.розвиток органів прикріплення         1. анаеробне дихання у             1. гермафродитизм

2. зменшення розмірів тіла                      гельмінтів                                2. розвинута статева

3. антиферментні покриви                   2. антизсідальні властивості          система

4. втрату органів або систем органів      слини п'явок                            3. підвищена плодючість

                                                                                                                      4. партеногенез на   

                                                                                                                         стадії личинок та інші.

2.    Адаптації  організму хазяїна

v Молекулярні реакції пов'язані із підвищенням вмісту вільних радикалів, синтезом захисних ферментів, зміною активності системи антиоксидантів.

v Клітинні відповіді проявляються у збільшенні розмірів клітин, в яких локалізуються паразити (наприклад, кокцидій або грегарин), у новоутвореннях органел (формування вакуоль після проникнення мікроспоридій або для розвитку токсоплазм), у апоптозі заражених клітин.

v Тканинні реакції у вигляді формування навколо паразита або його личинок сполучнотканинної капсули у тварин й людини, галів у рослин, яка ізолює паразита від тканин хазяїна, росту здорових тканин після враження рослин попелицями.

v Організмові реакції є імунологічними й спрямовані на утворення в організмі хазяїна антитіл у відповідь на антигени паразита й формування вродженого або набутого імунітету.

v На популяційно-видовому рівні відбувається зменшення щільності популяцій, що знижує ризик зараження хазяїв.

3. Опрацюйте параграф 13 за  підручником Л.І.Остапченко. Випишіть в робочих зошитах визначення ключових понять та термінів  опрацьованої теми.

22.09.2022р. ,26.09.2022р.

Тема: Екологічна ніша як наслідок адаптації організмів до існування в    екосистемі. Симбіоз та його форми.

1.Уроки  проводяться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу: 22.09.в кабінеті              хімії, 26.09. в кабінеті фізики.

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання переглядають  відеоматеріали: 👉https://www.youtube.com/watchv=GRO9rhobyKM презентацію: 👉 https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-simbioz-ta-jogo-formi172981.html , опрацьовують параграф 12 (підручник Л.І.Остапченко), складають короткий  опорний конспект  вивченого.

 

15.09.2022р.,19.09.2022р.

Тема : Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях. Поняття про адаптивну радіацію.

1. Уроки проводяться в асинхронному режимі 

2. Перегляньте пропоновані матеріали уроків: 👉відеоурок  та 👉 презентація

3. Опрацюйте параграфи 5,6.7 за  підручником Л.І.Остапченко. Випишіть в робочих зошитах визначення основних понять та термінів  опрацьованих тем.

08.09.2022р. ,12.09.2022р.

Тема: Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій.

1.Уроки  проводяться в приміщенні ліцею відповідно до розкладу: 08.09.в кабінеті              хіміїї, 12.09. в кабінеті фізики.

2.Учні, що обрали дистанційну форму навчання опрацьовують відеоматеріал за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=8IOUxqlbcyA , опрацьовують параграф 2 ( підручник Л.І.Остапченко), складають короткий  опорний конспект  вивченого.

 

05.09.2022р. 

Тема уроку: Вступ. Адаптації як загальна властивість властивість біосистем.

1. Урок проводиться в асинхронному режимі 

2. Перегляньте пропонований відеоматеріал: 👉тут

3. Опрацюйте параграф 1 підручника.

    Випишіть визначення поняття "адаптація",заповніть таблицю стор.7(вгорі)

    (Валерій Соболь. Біологія і екологія 11клас.)

 


ФАЙЛОВІ АРХІВИ  10 КЛАСУ

06.06.2022р

Тема уроку: Підсумковий урок

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met. Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb


02.06.2022р.

Тема уроку: Повторення: Біорізноманіття. Обмін речовин та перетворення енергії. 

1.Урок  проводиться  в асинхронному режимі: повторіть матеріал стор 20-63 (підручник В.І.Соболя).
Виконайте тестові завдання, здійсніть самоперевірку та самооцінку знань опрацьованої теми:
Тест 1 👉  Біорізноманіття    

30.05.2022р.

Тема уроку: Періоди постембріонального розвитку людини

1.Урок  проводиться  в асинхронному режимі: опрацюйте параграф 64 (підручник В.І.Соболя), випишіть визначення:старіння, геронтологія, основні періоди розвитку людини і їх характеристики.
2.Перегляньте відеоурок:  👉 Постемб
ріональний розвиток людини  


26.05.2022р.

Тема уроку: Контрольна робота №2

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми  Google-met.  Орієнтовні питання по підготовці до контрольної роботи розміщені у вайбер-групі.


19.05.2022р. та 23.05.2022р.

Тема уроку: Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається. Лабораторна робота №4 "Вивчення етапів ембріогенезу. (2 уроки)


1.Урок 19.05.2022р. проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met. Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

         За неможливості приєднання до уроку: перегляньте відео "Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів"ознайомтесь з презентацією, зробіть опорний конспект, домашнє завдання в кінці презентації!

2.Урок 23.05.2022р. проводиться  в асинхронному режимі: опрацюйте параграф 63 (підручник В.І.Соболя). Виконайте лабораторну роботу №4 (за інструктивною карткою: Тема: Вивчення етапів ембріогенезу хордових тварин.


16.05.2022р.

Тема уроку: Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження людини

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням

  програми Google-met. Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

         За неможливості приєднання до уроку: 
 

2. Перегляньте відеоурок:


 3.Зробіть короткий конспект уроку.



12.05.2022р.

Тема уроку: Репродуктивне здоров'я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини (поглиблення знань, узагальнення вивченого).

1. Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використання програми Google-met. Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

2.Перегляд та коментар відеофрагменту «Репродуктивна медицина» за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=7594_4cVgMI

3.Виконання самостійної роботи ( текст с.р. буде надіслано у вайбер-групі через 15 хв. після початку уроку).

09.05.2022р.

Тема уроку: Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини


1.  Урок проводиться в асинхронному режимі:

2. Повторіть параграф 62

3. Перегляньте відео:


4.Випишіть визначення понять «репродуктивна медицина».

5.Зробіть короткий конспект уроку.


05.05.2022р.

Тема уроку: Репродуктивне здоров'я

1. Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням

  програми Google-met.Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

         За неможливості приєднання до уроку:  

2.     Опрацюйте матеріал переглянувши презентацію:

https://naurok.com.ua/reproduktivne-zdorov-ya-prezentaciya-73796.html

3. Перегляньте відео:

 4.Зробіть короткий конспект уроку.

02.05.2022р.

Тема уроку: Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю.

1. Урок проводиться в асинхронному режимі:

    Опрацюйте частину параграфа 62 (стор 243-244).            

2. Перегляньте відео:


3.Випишіть в зошит визначення понять «Гендер», «репродукція людини»,  «репродуктивне здоров’я», «репродуктивна медицина».

 4. За допомогою таблиці визначте біологічне й соціальне у наведених проявах розмноження людини. Сформулюйте висновок про біосоціальну сутність репродукції людини.

 

28.04.2022р.

Тема уроку: Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення.

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням

  програми Google-met.Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

         За неможливості приєднання до уроку:  

2.Опрацювати параграф 61

3. Перегляньте відео:


4.Випишіть визначення понять «запліднення», «зигота».

5.Випишіть основні стадії запліднення в людини.



25.04.2022р.

1.Урок проводиться в асинхронному режимі, виконану роботу Вам необхідно відсканувати  та надіслати на електронну адресу: sichvitalij1234@gmail.com ( або на вайбер) до кінця дня 25.04.2022р

Тема уроку: Лабораторна робота №3  Вивчення будови статевих клітин людини

 

Мета: ознайомитись з особливостями будови статевих клітин людини; закріпити знання про будову гамет людини у взаємозв'язку з їхніми функціями; закріпити  навички роботи з мікроскопом.

 

Теоретична частина

Чоловічі гамети називаються  сперматозоонами. Це здебільшого рухливі клітини, які виконують такі функції:

1) передають половину спадкової інформації від батьківського організму;

2) забезпечують активацію процесів яйцеклітини після її запліднення;

3) вносять в яйцеклітину центріолі для організації її поділів.     

Функції сперматозоонів зумовлюють їхні видовжену форму, дрібні розміри  й специфічну будову. Розміри чоловічих гамет у людини коливаються в межах 50  –  70  мкм. Нормальні сперматозоони мають головку, проміжну частину й хвіст. Головка містить ядро з гаплоїдним набором хромосом (22А+X або 22А+Y), тоненький шар цитоплазми і акросому з ферментами для розщеплення оболонок овоцита. У шийці містяться дві центріолі, одна з яких розростається й утворює осьову нитку.

Інша центріоля залишається під ядром і разом із ним може проникнути в яйцеклітину.  Проміжна частина містить мітохондрії у вигляді спіральної нитки, АТФ та глікоген для рухів клітини. Хвіст має апарат з 20 мікротрубочок, які забезпечують переміщення клітин зі швидкістю близько 50 мкм/с.

         Яйцеклітини – жіночі статеві клітини. Це здебільшого нерухливі клітини, що мають кулясту форму для кращого переміщення фалопієвими трубами до матки.         Для яйцеклітин властиві такі функції:

1)    передавання спадкової інформації від материнського організму;

2)    упорядкування процесів запліднення;

3)    накопичення запасів поживних речовин для розвитку зиготи.

Через те  яйцеклітини мають значно більші розміри, ніж сперматозоони. Так, діаметр яйцеклітини людини становить 130  –  200 мкм. У людини в заплідненні бере участь овоцит ІІ порядку. Ззовні овоцит вкритий  фолікулярною оболонкою, що утворена ще клітинами яєчника. Фолікулярні клітини утворюють ворсинки, що формують променистий вінець та  блискучу оболонку. Загалом оболонки виконують захисну, поживну та бар’єрну функції. Під нею розташована плазматична мембрана, а далі кортикальний  шар із гранул. Цитоплазма яйцеклітини називається овоплазмою і містить велику кількість жовткових включень, багато мітохондрій, рибосом, розвинуті ЕПС й комплекс Гольджі.

Ядро лежить в ділянці, вільній від цитоплазми, і має гаплоїдний набір хромосом (22А+Х).

Хід роботи

1.  Розгляньте овоцит людини та підпишіть елементи будови, що ви їх розпізнали.

2.  Розгляньте сперматозоони людини та підпишіть елементи будови, які ви розпізнали.


3.  Порівняйте гамети людини і заповніть таблицю.

Порівняльна характеристика яйцеклітин і сперматозоонів


4. Зробити висновок за алгоритмом: ________ - це статеві клітини. Жіноча статева клітина - _____, чоловіча - _______. Яйцеклітина має кілька ______, оскільки потребує значного захисту внутрішнього вмісту. За розмірами яйцеклітина набагато ______, ніж сперматозоїд. Для рухливості сперматозоїд має довгий _____, а для виділення енергії – велику кількість ______. Розщеплення оболонок яйцеклітини сперматозоїд здійснює за рахунок _______, яка містить ______. Статеві клітини містять ______ набір хромосом. Після злиття гамет утворюється ______ з _______ набором хромосом.


21.04.2022р.

Тема уроку: Статеві клітини

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

За неможливості приєднання до уроку опрацюйте  матеріал параграфа 60 с.249-250

2. Перегляньте відео:  


3. Зробіть короткий конспект уроку.


18.04.2022р.

Тема уроку: Профілактика онкологічних захворювань

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням:meet.google.com/puo-fbaq-sbb

За неможливості приєднання до уроку опрацюйте поданий нижче матеріал, зробіть короткий конспект. 
Подумайте над запитанням і напишіть відповідь:
-Чому рак пов’язаний з епітеліальними чи сполучними тканинами зустрічається частіше, ніж рак кісткової чи нервової тканини? 

Профілактика онкологічних захворювань


За даними ВООЗ, третині випадків захворювання на рак можна було б запобігти. Тож рекомендаціями для профілактики онкологічних захворювань від МООЗ є такі:

1) Відмова від паління тютюну. Тютюнопаління спричиняє 22 % випадків смерті від раку. Воно призводить до багатьох видів раку: рак легенів, стравоходу, гортані, ротової порожнини, горла, нирок, сечового міхура, підшлункової залози та шийки матки. Близько 70 % раку легенів спричинене саме палінням.

2) Фізична активність, раціональне харчування, відсутність зайвої ваги тіла. Існує зв’язок між зайвою вагою, ожирінням та багатьма типами раку: раку стравоходу, ободової та прямої кишки, молочної залози, слизової оболонки матки та нирок. Надмірне вживання червоного м’яса та м’ясних консервів збільшує ризик раку прямої кишки. Регулярна фізична активність разом з раціональним харчуванням суттєво знижує ризик виникнення раку.

3) Відмова від уживання алкоголю. Спиртні напої у великій кількості спричиняють багато видів раку: рак ротової порожнини, глотки, гортані, стравоходу, печінки, ободової та прямої кишки, а також молочної залози. якщо ж при цьому людина є заядлим палієм, то ризик розвитку раку ротової порожнини, глотки, гортані й стравоходу значно збільшується. Спричинені алкоголем випадки раку ротової порожнини становлять 22 % у чоловіків та 9 % у жінок.

4) Запобігання інфекціям. Інфекційні агенти призводять до 22 % випадків смерті від раку. Вірусний гепатит В та С призводить до раку печінки, вірус папіломи людини — до розвитку раку шийки матки, бактерія Helicobacter pylori збільшує ризик розвитку раку шлунка. Паразитарна інфекція шизостомоз збільшує ризик розвитку раку сечового міхура. Печінковий сисун — ризик раку жовчних протоків. Слід проводити вакцинацію та профілактику інфекційних та паразитарних захворювань.

5) Запобігання забрудненню навколишнього середовища. Забруднення повітря, води та ґрунту хімічними канцерогенами призводить до 1-4 % усіх ракових захворювань.

6) Запобігання забрудненню на робочому місці. Більш ніж 40 речовин та сумішей на робочому місці є канцерогенними й здатні спричиняти професійне захворювання на рак легенів, сечового міхура, гортані та шкіри, а також на лейкемію та рак носоглотки. Наприклад, рак плеври та грудної порожнини зумовлений впливом азбесту. Близько 20-30 % чоловіків та 5-20 % жінок піддаються дії канцерогенів на робочому місці протягом життя, що призводить до 10 % усіх захворювань на рак легенів та 2 % захворювань на лейкемію у світі.

7) Уникати опромінення. Іонізуюче випромінювання спричиняє канцерогенну дію й може призводити до лейкемії та розвитку пухлин. УФ-випромінювання також є канцерогенним для людини, спричиняючи різні види раку шкіри (карциноми та меланому). Використання сонцезахисних засобів і захисного одягу є профілактичними засобами в цьому випадку. Штучні джерела УФ-променів (наприклад, прилади для штучної засмаги) також є канцерогенними для людей і здатні спричиняти розвиток раку шкіри та меланому очей.

Для профілактики виникнення деяких видів раку (раку молочної залози, товстої кишки та матки) слід проходити регулярні медичні обстеження.


14.04.2022р.

Тема уроку: Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

За неможливості приєднання до уроку опрацьовуєте параграф 59, переглядаєте відеоурок, складаєте короткий конспект переглянутого уроку

 


 


11.04.2022р.

Тема уроку: Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

За неможливості приєднання до уроку опрацьовуєте параграф 54, переглядаєте відеоурок, складаєте короткий конспект переглянутого уроку



07.04.2022р.

Тема уроку: Ріст та розвиток клітини та фактори , які на нього впливають.  Старіння та смерть клітини.

1.Урок проводиться в асинхронному режимі. Вам необхідно:

2. Опрацювати параграф 57-58

3. Переглянути відео:

4. Випишіть визначення поняття цитогенез, ріст клітин, розвиток клітин, диференціація клітин, детермінація клітин, старіння клітин, апоптоз, некроз, клітинний цикл.

5. Випишіть категорії стовбурових клітини за своїми можливостями.


04.04.2022р.

Тема уроку: Правила біологічної етики

Урок проводиться в асинхронному режимі. Вам необхідно:


1. Опрацювати матеріал поданий нижче.


Кожній сфері професійної діяльності людини вілповідають свої види професійної етики. При цьому всі вони мають певні специфічні особливості.

Етика - це дисципліна, яка розглядає моральні сторони людської поведінки. Її вивчення знайомить нас з усім різноманіттям норм і відносин між людьми. Всі види професійної етики є певними правилами. Вони розглядають порядок і зразки внутрішньої регуляції людини. За основу при цьому приймаються етичні ідеали. Один з видів даної дисципліни стосується медичної сфери.


Лікарська етика. Це вчення знайомить нас з тим високим моральним обличчям, яким повинен володіти людина, в чиїх руках знаходиться життя його пацієнтів. На сьогоднішній день всі основні правила даної дисципліни містяться в документі, який називається «Етичний кодекс лікаря». Традиційна етика лікаря покликана вирішувати питання особистих якостей і взаємовідносин лікаря і пацієнта.


Біоетика. Життя не стоїть на місці. На сучасному етапі розвитку суспільства виникла необхідність у створенні певної форми професійної лікарської етики. Дане вчення покликане окреслити допустимі межі, в яких дозволено маніпулювання людським життям і смертю. Всі ці дії неодмінно повинні дотримуватися моральність і здоров'я пацієнта. І тут на захист життя людини приходить біоетика.


Історія розвитку. Біоетика - це складний феномен, що має місце в сучасній культурі. Виник він в США в 60-х-70-х роках минулого століття. Термін «біоетика» був запропонований американським онкологом Поттером в 1970 році. Саме він закликав лікарів і біологів об'єднати свої зусилля для забезпечення гідних умов життя людей. За Поттером, біоетика - це не просто наука виживання. Це нова мудрість, яка об'єднала в собі знання біологічної галузі та існуючі загальнолюдські цінності.

Що стосується самого терміна «біоетика», поняття, точніше, його зміст, через деякий час істотно змінилося. На перше місце вийшли міждисциплінарні дослідження моральних, антропологічних, юридичних і соціальних проблем, виникнення яких сприяли новітні репродуктивні генетичні і трансплантологічні біомедичні технології.

У сімдесяті роки минулого століття в Америці були створені перші освітні та дослідницькі центри, де вивчалася біоетика. Це привернуло увагу до досліджуваних даної дисципліною проблем релігійних діячів, журналістів, політиків. Зацікавили деякі питання і широку публіку.

Розвиток біоетики в наступному десятилітті дозволив їй отримати визнання в країнах Західної Європи. У дев'яностих роках вивчення даної дисципліни приділялася велика увага в Східній Європі , а також в Азії (в першу чергу в Китаї і Японії).

Основне завлання. Біоетика - це вчення, покликане виявляти відмінність позицій щодо найскладніших моральних проблем, що виникають у зв'язку з розвитком прогресу біомедичної практики і науки. Дана дисципліна покликана відповісти на такі питання:

-   Чи можна займатися клонуванням людини?

- Чи припустимо створення генетичними методами особливої ​​«породи» людини, що володіє високими інтелектуальними і фізичними якостями?

- Чи потрібна згода родичів, якщо у померлого планується провести забір органів для пересадки тяжкохворим людям?

- Чи потрібно говорити пацієнтові про те, що він невиліковно хворий? І т.д.

Завданням біоетики є пошук соціально прийнятних і морально обґрунтованих рішень подібних питань. Зрозуміло, виникає правомірне сумнів в тому, а чи потрібна медична біоетика взагалі? Адже існує клятва Гіппократа. Вона вже багато століть підносить уроки моральності лікарям. У збереженні життя на нашій планеті активну роль відіграють і багато провідних фізики. Вони організовують рух, що закликає заборонити випробування ядерної зброї. Уроки моральності підносять людству і біологи, борючись за охорону навколишнього  середовища.

Однак гіппократівська етика і біоетика мають певні відмінності. Перше з цих двох навчань носить чисто корпоративний характер. Протягом багатьох століть воно розглядає лікаря в ролі морального суб'єкта, покликаного виконати свій обов'язок перед пацієнтом. Хворий же вважається постраждалим індивідом. Він пасивний і не бере участі в прийнятті важливого для його життя рішення. Предмет біоетики - пацієнт як активний моральний суб'єкт. При цьому він здатний вступати в діалогічні або навіть конкурентні відносини з вченими та лікарями.


Особливості. Нової дисципліною не відміняються традиційні цінності, серед яких милосердя і благодійність, моральна відповідальність лікарів і принцип ненанесененія шкоди хворому. Тільки в сьогоднішньої ситуації всі ці моменти отримують нове звучання і значення.

Предмет біоетики - це неповторність та унікальність особистості кожного індивіда. Дана дисципліна визнає право кожної людини самостійно приймати найважливіші рішення, які стосуються його життя.

Варто відзначити, що біологи або лікарі в якості експертів мають знання про спосіб клонування людини. Однак допустити подібні дії вони не можуть. Це знаходиться за межами їх професійної компетенції. Саме тому однією з особливостей біоетики є її розвиток за участю фахівців різних дисциплін. У цьому переліку знаходяться біологи і психологи, лікарі і філософи, політики і юристи і т.д. І не дивно, адже проблеми, які виникають у зв'язку з розвитком медицини і біології, настільки різноманітні і складні, що їх вирішення можливе тільки при спільних зусиллях людей, що володіють певними знаннями і досвідом.

 

Чому приділяє увагу біоетика? Моральність та здоров'я - ось та основа, яка служить для вироблення відповідних рекомендацій сучасною наукою про моральні відносини. Вона розглядає такі основні проблеми:

- евтаназію;

- самогубство;

- трансплантологію;

- визначення факту смерті;

- проведення експериментів на людині і тварин;

- відносини між лікарем і пацієнтом;

- організацію хоспісів;

- ставлення до людей, що є психічно неповноцінними;

- дітонародження (сурогатне материнство, генну інженерію і т.д.).

Проблеми біоетики стосуються етичної сторони таких дій, як стерилізація і контрацепція, а також штучне переривання вагітності. Всі вони являють собою сучасні форми втручання медицини в репродуктивну функцію.

Розглянемо, наприклад, аборт. Чи порушує він основний принцип клятви Гіппократа, який говорить: «Не нашкодь»? Чи можна його проводити з етичної точки зору? Якщо так, то завжди чи тільки в певних випадках? Відповіді на ці питання залежать від моральних принципів і професійної підготовленості лікаря.

Проблеми біоетики стосуються і штучного запліднення. З одного боку, новітні репродуктивні технології зачіпають природу самого шлюбу, яка є найважливішою людської цінністю. З іншого - для деяких чоловіків це єдина можливість мати дитину. Біоетика в даному випадку закликає дотримуватися тієї межі, коли штучне запліднення допомагає зневіреної жінці, не перетворювати цю маніпуляцію в вид певного експерименту.

Спірним питанням, розглянутим біоетикою, є сурогатне материнство. При цьому методі запліднену яйцеклітину від біологічних батьків вносять в матку зовсім інший жінки. Ця сурогатна мати потрібна для виношування дитини. Після пологів вона віддає немовляти біологічним батькам. З одного боку, це маніпуляції, вироблені над тілесної природою дитини, з іншого - єдиний шанс для деяких пар створити повноцінну сім'ю.

Запеклі суперечки продовжують вестися навколо такої проблеми, як клонування людини, можливе із застосуванням новітніх розробок генної інженерії. В обговоренні моральної сторони цього питання беруть участь біологи і лікарі, політики і філософи. Чи не обходять стороною дану проблему і священнослужителі. В даний час існує дві абсолютно протилежні точки зору. Одна з них виходить з того, що клонування цілком етично і є безпечним для людини і суспільства. Прихильники цієї точки зору вважають, що клонування є шляхом до безсмертя і усунення хвороб. Але існує і протилежна думка. Його прихильники вважають, що подібна маніпуляція аморальна. Крім того, вона несе в собі потенційну небезпеку, так як наука поки що не може передбачити всі можливі наслідки даного експерименту.

Дуже складні правові та етичні проблеми породжені трансплантологією. На сьогоднішній день пересаджують серце і печінку, легені і кістковий мозок і т.д. Проблеми в цій галузі стосуються обов'язків і прав донора, а також його родичів, медичних працівників, констатації факту незворотної загибелі.

Одна з найбільш гаряче обговорюваних етичних проблем на сьогоднішній день стосується евтаназії. Це навмисне прискорення смерті хворого, якого вважають невиліковним. Евтаназія покликана припинити страждання пацієнта. Ця дія суперечить поглядам всіх релігійних конфесій, а також клятві Гіппократа. Але в той же час остаточно вирішеним дане питання не вважається.

Основні принципи дисципліни. У біоетики існують основні поняття. На них спирається наука при вирішенні наболілих проблем сучасності. Основні принципи біоетики:

- повага людської гідності;

- неспричинення зла і створення добра;

- автономія особистості;

- дотримання справедливості.

Наука дотримується чотирьох правил. Це конфіденційність, правдивість, згода пацієнта і недоторканність щодо приватного життя. Принципи біоетики в сукупності з правилами утворюють своєрідні етичні координати, які характеризують відношення до хворого як до особистості.

 

Філософські аспекти. В даний час дисципліна, що вивчає моральну сторону взаємовідносин сучасної медицини і людини, охоплює численні проблеми. Завдяки біоетики поглиблюється і кардинально розширюється розуміння індивіда в його етичних і природно-біологічних аспектах. Питання, що розглядаються цим вченням, перебувають на межі двох наук. Це антропологія і біологія. В якості ключового моменту даної науки виступають моменти пошуку істинної сутності людини.

Останнім часом все більш активно відбувається процес формування біоетичного світогляду суспільства. Цьому сприяють дві причини - глобальна і локальна. Перша з них пов'язана з ймовірністю небезпечних наслідків науково-технічного прогресу в медицині та біології, які супроводжуються постійним появою нових проблемних ситуацій морально-етичного характеру. Дана ситуація певною мірою зачіпає інтереси всього людського суспільства. Динамічність зазначеного процесу постійно зростає. Це відбувається у зв'язку з наростаючою демократизацією суспільних відносин. При цьому одним з основних вважається право людини на життя, на здоров'я, на смерть і на отримання інформації.

Друга причина розвитку біоетики, локальна, визначена специфічним характером розвитку даної науки. Тут свій вплив надає гуманізація життя всього суспільства і окремої людини, процес, що викликає трансформацію медичної та традиційної етики, технологізація медицини і т.д. Всі ці фактори впливають на розвиток біоетики як в позитивному, так і в негативному плані.

На сьогоднішній день в нашій країні немає однозначного ставлення до актуалізації даної дисципліни. Однак навіть той, хто усвідомлює гуманістичне значення біоетичних проблем, визнає що почався процес формування відповідного світогляду.  

Біомедицина в даний час розвивається неймовірно швидкими темпами. Її суперечливі багато в чому успіхи викликають у деяких людей бажання якимось чином впорядкувати досягнення медицини і біології, розставивши їх за ступенем ризику. Це дозволить суспільству бути максимально готовим до всіх можливих для нього наслідків.

2. Зробити короткий конспект уроку.


31.03.2022р.

Тема уроку: Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи

Урок проводиться в асинхронному режимі. Вам необхідно:


1. Опрацювати параграф 55 (за підручником В.І.Соболя), або параграф 45 за                  підручником Л.І.Остапченко).

2. Переглянути відео:


 3. В робочі зошити випишіть визначення поняття трансплантація,                                    трансплантологія, імплантація, експлантація.

      Також випишіть види трансплантації та основні напрями трансплантології.

 

28.03.2022р.

Тема уроку: Особливості процесів регенерації організму людини

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

За неможливості приєднання до уроку опрацьовуєте параграф 54, переглядаєте відеоурок, в робочі зошити  випишіть визначення поняття регенерація, фізіологічна регенерація, реперативна регенерація. також впишіть перелік  чинників які впливають на процеси регенерації в організмі людини.



24.03.2022р./21.03.2022р. 

Тема уроку: Репродукція як механізм забезпечення безперервності  існування видів.

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb


17.03.2022р.

Тема уроку: Особливості генофонду людських спільнот.

1.Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

За неможливості приєднання до уроку опрацьовуєте:

2.     Відеоурок  https://www.youtube.com/watch?v=6RAcW9SOT3U  

3.     параграф 49 ( за підручником В.І.Соболь)

4.     Письмово записати визначення та характеристику популяції людини, дати визначення генофонду.

5.     Письмово виконати самостійну роботу з таблицею на стор.194 підручника. Робити скрини сторінок не потрібно. 

 

14.03.2022р.

Тема уроку: Закономірності мінливості. Модифікаційна мінливість.


1.Опрацюйте теоретичний матеріал теми уроку:


МІНЛИВІСТЬ — здатність організмів набувати нових ознак, що спричиняють відмінності між особинами в межах виду. Розрізняють дві основні форми мінливості — спадкову й неспадкову. Причинами спадкової мінливості є зміни структури або діяльності генетичного апарату, а причинами неспадкової — вплив умов середовища.


Класифікація форм мінливості

Зображення

Модифікаційна мінливість — це форма неспадкової мінливості, що пов'язана зі змінами фенотипу внаслідок впливу умов існування. Модифікаційні зміни ознак не успадковуються, але їх норма реакції, тобто діапазон мінливості, є спадковою і визначається генотипом. Модифікаційна мінливість, як правило, має доцільний характер, відповідає умовам існування і є пристосувальною.
При дослідженні модифікацій виявляються закономірності, що мають статистичний характер.
• Різні ознаки мають різний розмах норми реакції. Норма реакції — межі модифікаційної мінливості ознаки, що визначаються генотипом. Межі норми реакції зумовлені генотипом, але прояв ознаки в межах норми реакції змінюється під дією умов середовища.
• Будь-яка ознака може змінюватись лише в певних межах. Гени визначають не готові прояви ознак, а норму реакції ознаки.
• Більшість організмів мають варіанти, близькі до середнього значення. Це пояснюється тим, що поєднання лише сприятливих або несприятливих умов трапляється рідко.
• На розмах модифікаційної мінливості впливають зовнішні та внутрішні умови. Чим одноріднішими є зовнішні умови розвитку даних особин, тим меншою мірою проявляється модифікаційна мінливість.

2.Перегляньте відеоурок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=MvCzd-d8dAA

3.Порівняйте характеристики спадкової та неспадкової мінливості за таблицею:

Зображення

4. З метою повторення та поглиблення теми, що вивчається перегляньте відеофрагмент за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=h_8ZAR4JHbU
 

Домашнє завдання: :!:
- Опрацювати теоретичний матеріал,зробити короткий конспект відеоуроку та опрацьованого  матеріалу  

03.02.2022р.

Тема: Каріотип людини та його особливості

2.   1.Перегляньте відео за темою уроку, автор просить виконати лабораторну роботу та надіслати учителю - ви цього не робите, виконаємо  після карантину разом в "синіх" зошитах, ці зошити ви здали мені:

2.    Ознайомтеся з даним матеріалом:

Особливості каріотипу людини

Каріотип — сукупність ознак (кількість, розміри, форма та ін.) повного набору хромосом, що притаманна клітинам організму або біологічного виду.

Каріотип людини містить 46 хромосом (23 пари). 22 пари називаються аутомосмами, 23-тя — статевими хромосомами. Хромосома під час метафази складається з двох хроматид, сполучених центромерою. Центромера поділяє хромосому на два плеча. За положенням центромери розрізняють чотири типи хромосом:

• метацентричні — центромера поділяє хромосому на дві рівні частини;

• субметацентричні — центромера поділяє хромосому на два нерівних плеча;

• аероцентричні — центромера розташовується майже на кінці хромосоми, і хромосома має одне велике й одне майже непомітне плече;

• телоцентричні — паличкоподібні хромосоми із центромерою на самому кінці хромосоми.

За морфологічними ознакам та розмірами хромосоми в каріотипі людини поділяють на 7 груп: група А (1-3 пари) — великі метацентричні хромосоми; група В (4, 5 пари) — великі субметацентричні хромосоми; група С (6-12 пари) — середні субметацентричні хромосоми; група D (13-15 пари) — великі акроцентричні; група Е (16-18 пари) — середні метацентричні (16) та субметацентричні (17, 18); група F (19, 20 пари) — маленькі метацентричні хромосоми; група G (21, 22 пари) — маленькі акроцентричні; статеві хромосоми (23-тя пара); у жінок це дві Х-хромосоми, у чоловіків — Х- та Y-хромосоми.

У дозрілих статевих клітинах — яйцеклітинах та сперматозоїдах — міститься половинний (гаплоїдний) набір хромосом.

4.   3.Випишіть в зошит:

-        Що таке каріотип?

-        З скількох хромосом складається каріотип людини?

-        З чого складається хромосома?   

5.   4.Опрацюйте параграф 40 (за підручником В.Соболя, я просив скачати його і розмістив в матеріалах уроку за 27.01.2022р.)


31.01.2022р

ТЕМА: ОРГАНІЗАЦІЯ СПАДКОВОГО МАТЕРІАЛУ ЕУКАРІОТИЧНОЇ КЛІТИНИ ТА ЙОГО РЕАЛІЗАЦІЯ.

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb


24.01.2022р. та 27.01.2022р.             

Тема: Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Дигібридне схрещування.(завдання розраховано на 2 уроки)

1.  Перегляньте відео:


2.  Випишіть в зошит визначення понятя «дигібридне схрещування» та 3 закон Менделя.


4.  Розв’яжіть задачі.

Приклад для розв'язання задачі вище та схема оформлення:

 


Скачайте на свої електронні носії  падручник: http://kipt.com.ua/wp-content/uploads/2019/10/Біологія-і-екологія-10-клас-Соболь-2018.pdf 9він нам буде потрібний для подальшої роботи. За цим пвдручником  опрацюйте параграфи №35 та №36



13.12.2021р. Контрольна робота з теми: "Обмін речовин та перетворення енергії в організмі"

Текст контрольної роботи та пояснення щодо її виконання будуть поширені у вайбер-групі перед початком уроку.


09.12.2021р.

Тема: Раціональне харчування - основа  нормального обміну речовин.

Урок проводиться в асинхронному режимі. 

За матеріалами біологічних  інтернет джерел, підручників опрацьовуємо зазначену тему. Готуємо повідомлення. короткий реферат або презентацію за темою: "Раціональне харчування - запорука гарного здоров'я". Виконану роботу надсилаєте на електронну адресу: sichvitalij1234@gmail.com

06.12.2021р.

Тема:Вітаміни, їх роль в  процесах метаболізму

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

Переглянути відео"Біологічно активні речовини:вітаміни та ферменти."

02.12.2021р.

Тема:Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb


29.11.2021р.

Тема: Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією.

Урок проводиться в асинхронному режимі. 

В робочих зошитах  виконуєте завдання самостійної роботи. яка розміщена та поширена у нашій вайбер-групі.


25.11.2021р.

Тема: Біосинтез інших органічних сполук (вуглеводи та ліпіди)

Урок проводиться в асинхронному режимі. 

Перегляньте   презентацію  , зробіть та вивчіть конспект.

 В робочих зошитах запишіть Ваш варіант виконання ситуативного завдання: Уявіть, що Ви вчений-генетик і вивчаєте процеси що відбуваються в генах при дії на них радіацією. Як саме зміниться первинна структура білка, якщо ген, який має структуру : ТТА АЦЦ ЦТГ ГТА в результаті мутації втратить  3 і 7 нуклеотиди?


22.11.2021р.

Тема:Біосинтез білків.

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb


18.11.2021р.

Тема:Обмін речовин.

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

15.11.2021р.

Тема:Вуглеводи й ліпіди:огляд будови й біологічної ролі

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb


11.11.2021р.

Тема: Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі (поглиблення знань)

Урок проводиться в асинхронному режимі. В робочих зошитах виконуємо  завдання  самостійної роботи. заповнюємо таблиці надіслані  у вайбер-групі. Рівень  виконання роботи буде перевірено на уроці при роботі в класі.(пересилати  не потрібно). Повторно перегляньте відеоматеріали попереднього уроку та опрацюйте матеріал підручника (параграф 18).


08.11.2021р.

Тема: Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Допоміжні відеоматеріали : "Органічні сполуки. Нуклеїнові кислоти"

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

Контрольний тест: join.naurok.ua

 

04.11.2021р.

Тема: Білки: огляд будови й біологічної ролі

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Допоміжні відеоматеріали :  "Білки – огляд будови, біологічна роль"

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb


25.10.2021р.

Тема: Біорізноманіття. Гриби

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Допоміжні матеріали :  Презентація до уроку

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb


21.10.2021р. 

Тема:Біорізноманіття. Рослини.

1. Переглянути презентацію : https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-10-klasu-bioriznomanittya-roslin-201597.html

2. Записати скорочений конспект переглянутої презентації.

 18.10.2021р. 

Тема:Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.

1. Переглянути : Презентацію до уроку

2. Записати скорочений конспект переглянутої презентації

3.У підручнику прочитати статтю: "Головне в темі "Біорізноманіття" (стор.62)


11.10.2021р. 

Тема:Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

1. Переглянути відеоурок: Сучасна систематика живих організмів

2. Записати скорочений конспект до відеоуроку.

3.Опрацювати  (прочитати) параграф 14.

 07.10.2021р.

Тема:Бактерії особливості їхньої організації та функціонування

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Допоміжна відеопрезентація :Бактерії. Будова та процеси життєдіяльності бактерій

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

04.10.2021р.

Тема: Віроїди та пріони: особливості їхньої організації та функціонування

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

30.09.2021р.

Тема: Походження вірусів , їх використання.

Урок проводиться за розкладом в он-лайн режимі з використанням програми Google-met.

Приєднання  за посиланням: meet.google.com/puo-fbaq-sbb

27.09.2021р. 

Тема:Особливості будови та фунціонування вірусів

1. Переглянути відеоурок «Неклітинні форми життя. Віруси»

2. Записати скорочений конспект до відеоуроку.

3.Опрацювати  (прочитати) параграфи 10-11.



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Біологія — система наук, що вивчає життя в усіх його проявах й на всіх рівнях організації живого, про живу природу, про істот, що заселяють...